måndag 14 december 2009

JEHOWA

Nej, jag är inte religiös, om nu någon trodde det efter att ha läst rubriken.

Det gäller bara en ganska känd scen ur Monty Python-filmen "Life of Brian", ni vet, den där man driver om Jesus och hans liv.

Ni som har sett filmen vet nog vad sketchen handlar om, om inte så kan jag säga så här:

Scenen handlar om en man som har dömts till att stenas till döds på grund utav att han har sagt Herrens namn till sin fru, alltså namnet Jehowa........men AJdå, nu sade ju JAG namnet, då riskerar jag ju att bli stenad om jag går ut ur mitt hem idag!

Nåja, det hela slutar med att den präst som har fällt domen blir stenad istället, men va fasen, nog snackat, se sketchen istället och ni förstår varför.

Let it roll, Sam (eller vad du nu sägs heta)! : http://www.youtube.com/watch?v=MIaORknS1Dk .

6 kommentarer:

charlotte sa...

haha den är rolig o den har ju en lite djupare innebörd också... att vi är så skenheliga o dubbelmoraliska

annsan_s sa...

Vad bra, tänkte jag aldrig på att säga dig! Kram

Karpstryparn sa...

Svar till charlotte: Ja, den är faktiskt en utav mina favoritsketcher med Monty Python-gänget. Ja, vi är ju mångar gånger det

Svar till annsan_s: Säga vaddå? Minns inte. *Kram*

Smörblomma sa...

Ja, lite av det ovanligare slaget var det ju allt ;)

Inom Jehova är de inte alla gånger riktigt kloka. De nästan kastar sina budskapsblad efter en, när man hövligt har sagt ifrån, att man inte är intresserad av dem.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Se gärna hela filmen också då den är mycket sevärd och beskriver religionens galenskap. Den ultimata satiren om denna dårskap. Saknar nu bara motsvarigheten om islam.

Karpstryparn sa...

Svar till Robin Shadowes: Precis, man vill ju se samma sorts film om islam.