fredag 25 november 2011

Om "skotten på posten"

Jaha, nu har det gått nästan exakt 2 år och 7 månader sedan jag startade denna blogg, jag startade den ju den 30:e april 2009.

Men det är många som tror att jag är samme karpstrypare som driver bloggen Karpstryparn på metrobloggen.se och Karpstryparn III på wordpress.com.

Bara för att man hittar 66 700 sökresultat på google om man söker på Karpstryparn så betyder det inte att allihop är jag.

För det är de inte.

Samma sak är det med den Youtube-kanal som heter Karpstryparn2, många tror tydligen att det fortfarande är jag som står bakom den.

Och visst, visst har det varit så.
Men så är det inte längre.

Varför inte det då?

Tja, det är jobbigt att driva flera liknande saker samtidigt, den eller de personer som själva driver flera bloggar vet vad jag pratar om.

Och jag är inget undantag, för några år sedan drev jag nämligen hela 8 bloggar. Men efter ett tag lade jag ner fyra stycken av dem, sedan lade jag ner den femte.
Det blev helt enkelt alldeles för jobbigt, det tog för mycket tid och blev ganska omständigt.

Nu finns det bara, vad jag vet, tre bloggar kvar på internet med namnet Karpstryparn i bloggnamnen.

Men det är bara jag som driver den här, de två andra drivs av två andra personer.

Den första som finns på http://metrobloggen.se/karpstryparn/ lämnade jag, inte långt efter den nya inriktningen "Veckans insändare", över till en annan person.
Han som har tagit över den är en ganska vanlig kille, han är intresserad av lite allt möjligt.

Politik är han lite sisådär intresserad av, men han vill lära sig mer.
Jag borde ju veta, eftersom det är en vän till mig.

Här har ni hans inlägg om övertagandet: http://metrobloggen.se/karpstryparn/?p=946 .

Den andra är den blogg som finns på  http://karpstryparn.wordpress.com/ .

Den drevs av mig fram till det inlägg som finns på http://karpstryparn.wordpress.com/2011/07/30/fullt-upp-med-terrordaden-i-norge/ .

Efter att det inlägget skrevs, alltså den 30:e juli i år, så blev det väldigt tyst från den. Det dröjde tydligen ända till den 16:e september innan nästa inlägg skrevs.
Mellan dessa båda datum bytte bloggen ägare, den person som tog över den är för övrigt en före detta vänstersnubbe som har svängt om en hel del när det gäller många av sina tidigare politiska åsikter och värderingar.

Men detta gick naturligtvis inte på några nätter, det var, enligt honom själv, en process som tog många år.

Han tror dock fortfarande på demokrati som politisk styrning, fast på ett annat sätt än tidigare.
Numera tror han på riktig och äkta demokrati, alltså inte sådan bluffdemokrati som finns i Sverige.

Man kan säga att han har "öppnat ögonen".

Även honom känner jag, det finns ju ingen anledning att lämna över bloggar till personer som man inte känner.
För gör man det så går det oftast käpprätt åt helvete, därför ville jag ha vissa garantier av dessa personer vid dessa överlämnanden.

När det gäller varför jag hade bestämt mig för att lämna över bloggarna så var de följande:
Jag kände att dessa bloggar inte gav mig någonting längre, jag funderade faktiskt till och med på att lägga ner dem helt och hållet.

Men samtidigt vore det synd att göra det, med tanke på hur mycket tid som jag genom åren hade lagt ner på dem.
Det gällde särskilt den ena av dem, det skulle ha känts ont i hjärtat av att lägga ner den.

Och den andra hade, och har, fortfarande en funktion att fylla, särskilt beträffande ett visst speciellt inlägg som jag hade skrivit.

Större delen av dem var för övrigt både slagkraftiga och sakliga, men precis som i Karpstryparn II så finns det i många av dem också en komisk underton.

Men det fanns ett krav från min sida för att jag skulle lämna över dem:
Namnet Karpstryparn skulle fortsätta att finnas med i bloggnamnen, dessutom skulle de nya ägarna fortsätta att kalla sig för Karpstryparn.

För det var ju jag som hade kommit på namnet, därför vill jag ju att mina skapelser ska fortsätta finnas kvar.
Dessutom är detta viktigt också ur ett annat perspektiv, nämligen att de ska fortsätta att påverka.

Ett av inläggen i den ena av dessa har fortfarande stor påverkan, trots att det är snart ett helt år sedan det skrevs.

Men jag kan, om jag vill, när som helst ta tillbaka bloggarna, om jag upptäcker att de går käpprätt åt helvete, eller om någon av de som har tagit över dem inte vill driva någon av dem längre.
För det är ett löfte som vi har kommit överens om, det ska ju fungera för dem också.

Men båda två är, precis som jag, erfarna bloggare, även om det var några år sedan som de bloggade.
När de fick reda på att jag hade börjat tröttna så erbjöd de sig att ta över, vilket naturligtvis kom som "ett gäng skott på posten".

Ja, som ni ser så finns det fler på internet som kallar sig för Karpstryparn, även om det nog är jag som är mest känd.

Tidigare i år hittade jag förresten en kille på självaste Facebook som hade Karpstryparn som smeknamn.
Han hade sitt förnamn först och sist efternamn sist, men där emellan stod det Karpstryparn.

Men det var ett tag sedan, söker man på Facebook som kallas för Karpstryparn så hittar man ingen där, det närmaste man kommer är någon som kallar sig för.....Kattstryparn.

Ja, hehe, Kattstryparn kan man ju kalla sig för också.

Orsaken till att killen som hade Karpstryparn som smeknamn har tagit bort det kanske kan bero på att det finns personer som tror att han är jag, det vet man ju inte.

När det gäller Youtube förresten så har jag ingen kanal där längre, jag tröttnade på den också.
Istället togs den tidigare i år över av en person som kallar sig för Stryparn.

I samband med övertagandet tog han bort länkarna till de bloggar som jag har nämnt.
Men det spelar ju ingen roll, det är ju inte jag som driver den längre.

Däremot finns mina filmer kvar där.

Hans kanal hittar ni på http://www.youtube.com/user/Karpstryparn2 .

Så här står det i kanalens presentation:

 "En person som till skillnad från den borgeliga regeringen och vänsterblocket inte vill ha ett förstört Sverige.
Den här kanalen är för övrigt under ny ledning sen september 2011.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare med den än, det återstår att se.

Karpstryparns videos låter jag trots det stå kvar, de är bra ju."

Men varför har han inte ändrat kanalens adress då?, undrar ni kanske.

Ja, det klart, eftersom han inte kallar sig för Karpstryparn så borde han ju ändra den.
Problemet med det är bara att det inte går, har man en gång valt adress på sin Youtube-kanal så går det inte att ändra den.

Den funktionen har nämligen inte Youtube.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahahahahaha, har någon skjutit dig? Bra det hahahahaha!

ANGELICA.BLOGG.SE sa...

svar: ja, jag tycker de flesta straff är för lindriga :O

det ärliksom den som blivit utsatt som får värre straff än den som utsätter :(

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Hur pass genomkorkad ÄR du egentligen på en skala 1 till 1000?

Är det möjligtvis 9999?

Exakt var någonstans i inlägget står det att jag har blivit skjuten?

Gå en maximalt genomgrundlig grundkurs i läsförståelse, din jävla idiot.

Och när du har gått färdigt den, gå då om den typ 10 000 gånger.

Maken till mentalt efterbliven och genomrubbad kommentar var det länge sedan jag läste!

Du är ju sjuk i huvudet, eller också försöker du må bra av att störa dig.

Sök hjälp, din jävla "kakadua-skalle", skriv in dig på hispan!

Karpstryparn sa...

Svar till Angelica: Precis.

Ma sa...

Det måste ha varit jobbigt att ha så många bloggar igång samtidigt. Jag har haft två. Just nu har jag bara en som är igång. Men även den andra läses ganska flitigt, även om jag försöker skicka över mina gamla läsare till min nuvarande blogg. För den gamla som jag hade på Metrobloggen finns kvar än idag. Jag har inte tagit bort den och tänker inte göra det...

Ninja sa...

Många bloggar blir det....jag har egentligen bara en, de andra är underbloggar :)

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Det är jobbigt med flera bloggar...tiden räcker inte riktigt till...Jag har ju också haft ett antal men skriver i två just nu, en tredje när det är gocartsäsong. Kramiz

Fidel sa...

Mycket suspekt att "killen som har Karpstryparn" på metrobloggen styckindelar sina inlägg exakt likadant som Karpstryparn på blogspot, eftersom det är ett väldigt speciellt sätt att styckindela på. Suspekt.

Karpstryparn sa...

Svar till Fidel: Orsaken till att man styckindelar sina blogginlägg är att det dels ser bättre ut, samt att de inte ska bli jobbiga att läsa.

Det är likadant med tidningsartiklar, journalister gör det av samma orsaker.

Det finns ingen journalist som inte gör så.

Men du kanske aldrig läser mediatidningar?

Du kanske aldrig har läst någon tidningsartikel på internet heller?

Det verkar inte så, med tanke på det som står i din kommentar.

Karpstryparn sa...

Svar till Ma: Ja, det var väldigt jobbigt.
Därför tröttnade jag.

Angående dina bloggar: Aaah, okej

Karpstryparn sa...

Svar till Ninja: Oki doki.

Karpstryparn sa...

Svar till Fenixmona: Jo, jag har sett det.
Kramiz

Fidel sa...

En journalist som styckindelar på samma sätt som du (ofta efter varannan, var tredje mening) skulle få sparken även om h*n bara skrev för en lokaltidning med 100 läsare.

Karpstryparn sa...

Svar till Fidel: Kanske det, men som sagt så styckindelar både journalister och bloggare sina artiklar och inlägg.

Eller läser du aldrig tidningsartiklar?
Stackars dig, du vet inte så värst mycket du.

Och vad beträffar min namne på metrobloggen.se så har varken du eller jag någonting att göra med hur han skriver, om han styckindelar sina blogginlägg eller hur ofta han styckindelar dem.

Det är hans blogg, och där är det han som bestämmer.
Inte du eller jag.

Varför svarar du inte på mina frågor förresten?

Eller kan du inte bemöta dem?

I så fall ger du mig ju bara rätt.

Fidel sa...

Okej, jag svarar på dina frågor här:

Fråga 1.

"Men du kanske aldrig läser mediatidningar?"

Jo det gör jag, jag har dessutom jobbat som journalist på bl.a. Corren.

Fråga 2.

"Du kanske aldrig har läst någon tidningsartikel på internet heller?"

Svarar jag "nej" här går jag emot mitt svar till fråga ett och ruinerar därmed hela meningen för dig att ställa fråga nr. 2, så självklart är det ett "ja" även här.

Min slutsats:
Du förstår inte för fem öre vad jag menar. Styckindelning, grammatik och satsbyggnad är likartade i alla tidningar, oavsett om det rör sig om nät-tidningar, lokaltidningar, massmedia eller fanzines, eftersom det finns en standard för skrivande som man lär sig redan i grundskolan. Jag har inte hävdat något annat, så dina så kallade "frågor" ger dig inte mer rätt.

Vad jag menar är att du uppenbarligen inte vet hur man styckindelar, eftersom exempelvis detta inlägg består av (hör och häpna!) 63 stycken och 6521 tecken, vilket ger ett genomsnitt på ungefär 103 ord per stycke. Denna krönika från DN http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/hanna-fahl-det-ar-synd-om-klimathotet-det-ar-inte-dramaturgiskt-lampligt är skriven av en professionell journalist. Den innehåller 3386 tecken och endast 5 stycken. Detta ger ett genomsnitt på ca 677 tecken per stycke, och en mycket bekväm läsning.
Och det var som sagt just detta jag ville visa på i min föregående kommentar, men det verkade du inte förstå.
Vad jag vidare ville poängtera var att eftersom ditt sätt att styckindela är, förutom att vara ineffektivt, även väldigt speciellt och ovanligt vilket gör det suspekt att den andra bloggen är styckindelad på precis samma sätt och att (i nästa led) samma felstavningar dyker upp där som här.

Karpstryparn sa...

Svar till Fidel:

Tack för svaret till att börja med.

Jodå, jag vet hur man styckindelar. Men alla styckindelar inte på samma sätt, vilket du inte verkar förstå.

När det gäller Karpstryparn på metrobloggen så delar han och jag upp våra inlägg på ungefär samma sätt.
Men så gjorde han inte när han bloggade innan han tog över bloggen, han hade en egen blogg för några år sedan.

Men han tyckte väl att jag skrev bra blogginlägg, och såg väl ingen anledning att ändra på det sätt som inläggena skrevs på.

Det här är som sagt bara en gissning.

Men jag bryr mig inte om hur han styckindelar sina inlägg.

Och angående liknande stavfel: Jag kan inte påminna mig om att jag gjorde några stavfel när jag drev bloggen, men om så är så finns det väl betydligt viktigare saker att ta upp än något enstaka stavfel.

Jag tycker du stör dig på fel saker, du är rent utsagt fjantig.

Men om vi ska prata stavfel så hittar man dem lite överallt, vanliga tidningsartiklar publicerade i t ex Metro innehåller mer stavfel än vad som är acceptabelt för journalister.

Även du har garanterat skrivit stavfel, det finns ingen människa på hela jorden som aldrig har gjort det.

Eller menar du på fullaste allvar att du aldrig har skrivit något stavfel?

Nej, jag vet varför du koncentrerar dig på stavfel. Du har ingenting att komma med, men du är knappast den förste.

Varför stör du dig över huvudtaget förresten? Har du för mycket fritid som du inte vart du ska göra av, eller vad är det frågan om?

Dessutom frågar du fel person, fråga han som driver bloggen istället.

Mina blogginlägg styckindelar jag inte ineffektivt.
Jag får oftast mycket positiv respons på mitt sätt att skriva mina inlägg, oftast på andra ställen än i kommentarsfältena på min blogg.

Men det sker naturligtvis här också, dock inte lika ofta.

Så ditt struntprat kan du dra någon annanstans.

Och angående ditt påstående om att du har varit journalist: Tror du verkligen att jag tror på det?

Men visst, om du har jobbat som journalist så har jag också gjort det.

För övrigt ska jag också nämna att jag i slutet av 90-talet skrev en artikel om sportfiske efter en viss fiskart som vid det tillfället hörde till familjen torskfiskar, men för ett antal år sedan blev den första arten i en nybildad kategori benfiskar.

Den artikeln blev publicerad i Nordens största sportfisketidning, nämligen tidningen Sportfiske som sedan milleniumskiftet bytte namn till Fiskejournalen.

Den tidningen bytte då tillbaka till sitt ursprungsnamn som den hade fram tills skiftet 80-90-talet.

Men jag kallar mig inte för journalist för det.

För det är jag inte.

Men hade de som driver tidningen inte tyckt att artikeln var bra så hade de inte publicerat den.

Det enda de anmärkte på var min frontbild till artikeln, den bytte de ut mot en annan.

Så kom inte och påstå att jag inte vet hur många rader det oftast är per stycke.

Visst, jag körde med mer meningar per stycke när jag skrev någonting på den tiden, men ändå.

Så det är snarare DU som inte förstår för fem öre vad JAG menar.

Jag skrev även en artikel om braxenmete som jag skickade in till tidningen, men den publicerades inte.

Jag fick inget svar på varför, men troligen berodde nog på att den innehöll för få bilder och jag skickade den i januari.

För braxen är, som du nog inte vet, en fisk som är mest intressant ur sportfiskesynpunkt under den isfria delen av året.

För till skillnad ifrån dig så vet jag vad jag pratar och skriver om.

Jag vet dock inte allt, men det vet inte du heller.

Och grundskolan har jag också gått.
Men det verkar inte du ha gjort.

För om du hade gjort det så skulle du veta att meningar inte har med bara stavning att göra, utan även stor bokstav på rätt ställen, komman, utrostecken osv.

Så ta och lär dig någonting, istället för att komma med struntprat.

För du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.

Anonym sa...

Men herregud, Karpstryparn! Fidel skrev ju inte att problemet var dina stavfel eller din styckindelning - utan att det var SUSPEKT att du och "den andra killen" skriver SAMMA stavfel och SAMMA styckindelningar.

Du kan ju läsa frågorna och svaren innan du själv svarar och ställer frågor.

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Men herregud, Anonym!
Jag har läst både Fidels frågor och svar och svarat på dem, jag gör alltså precis som Fidel har gjort och gör.

Så vad är ditt problem?

Jag börjar förresten tröttna på anonyma fegis- och skitpratskommentarer, fortsätter detta svammel samt personangrepp (det är knappast första gången, du är långt ifrån ensam om det) så tar jag bort möjligheten att kommentera anonymt.

Jag fick idag en kommentar från ytterligare en anonym fegis som tydligen har kopierat en viss anonyms kommentar där frågan ställdes om någon har skjutit mig.

Sån skit publiceras bara EN gång.

Fidel sa...

Faktum kvarstår dock: Du förstår inte att det inte är själva handlingen att styckindela som är problemet, utan att det sällsynta sättet du gör det på går igen på den andra bloggen. Det är själva underkategorin och det specifika sättet att styckindela som är det intressanta. Jag skrev heller inte att man inte får ha stavfel, jag skrev att identiska stavfel finns både på denna blogg och den andra. Ja, jag har också stavfel ibland, det var inget påhopp utan ett konstaterande som jag klargjorde för ovan.
Du verkar vara en som inte ser skogen för alla träden.
Tyckte bara det var intressant.

Jag slutar härmed kommentera eftersom det är som att diskutera med en vägg, ingen information verkar gå in.

Fidel sa...

Tillägg!

"För om du hade gjort det så skulle du veta att meningar inte har med bara stavning att göra, utan även stor bokstav på rätt ställen, komman, utrostecken osv."

Ja, det var just det jag sa rakt i ditt ansikte i en tidigare kommentar.

Karpstryparn sa...

Svar till Fidel: Jag tar till mig information som är saklig, men tyvärr så kommer du inte så långt eftersom du inte kan läsförståelse.

För att prata med dig är som att prata med en vägg, ingen information går in.

Och återigen: Det är inte jag som har den andra bloggen längre, men det har varit det.

Men skriv till HONOM istället. Vad faan hackar du på mig för? Eller kan du inte ta kritik?

Har du någonting att säga om honom så gör det till HONOM i HANS blogg, inte min.

Bara för att han skriver som jag så betyder det inte att han är jag, din trögfattade pappskalle.

Förresten ska du veta att om man har en blogg som har "bloggprogrammet" Wordpress så går det inte att styckindela sina blogginlägg på annat sätt än vad jag och han på metrobloggen.se gör, såvida man inte vill att det ska bli jobbig läsning för ens läsare.

För blir det jobbigt för ens läsare, ja, då tröttnar många av dem.

Så antingen så "klumpar" man ihop alla styckena till ett enda, vilket gör att ett sådant inlägg blir väldigt anträngande för ögonen.

Eller så delar man upp dem i enkla stycken, vilket är bäst.

Jag har bloggat på olika bloggsidor genom åren, t ex på Bloggagratis, Wordpress.com och blogg.se, så jag borde veta.

Att "klumpa ihop" styckena gjorde jag i början, alltså när jag sommaren 2002 startade min första blogg.

När det hade gått några år så förstod jag inte varför jag fortfarande hade så få läsare, förrän flera läsare började påpeka mitt skrivsätt.

Så jag ändrade mitt skrivsätt och efter hand ökade läsarantalet.
Men det klart, hur många läsare man får beror ju på vad man skriver om samt också hur ofta man bloggar.

Om du någon gång har haft en blogg så borde du veta det.

Och du påstår att du har jobbat som journalist, HA HA HA, tillåt mig gapskratta.

Men visst, om du nu har jobbat som journalist, vad skrev du om i så fall?
Toalettpapper?

Fidel sa...

Jag skrev bl.a. om rasism och främlingsfientlighet i Sverige, med fokus på Östra och Västra Götaland.

Jag känner till den högerextrema miljön, därav din och många andras bloggar, som (bara så att du vet) hela tiden övervakas av journalister, politiker, statstjänstemän etc. etc.

Karpstryparn sa...

Svar till Fidel: Om du har skrivit om sådant så borde du veta vad högerextremism är.

Jag kan inte svara för andras bloggar, men min blogg är verkligen inte högerextrem för fem öre.

Är du vänsterextremist, eftersom du uttalar dig så djupt okunnigt och trångsynt?
Det verkar så, du jobbade säkert på den antidemokratiska tidsskriften Expo.

Och ja, jag har ännu inte läst någon artikel i den tidsskriften som är demokratisk och som står för alla människors lika värde.
Och då ska du ändå veta att jag har läst vartenda nummer av Expo under fem års tid.

Och angående övervakning: Jag begår inga olagligheter i mitt bloggande, däremot är jag väl insatt i svensk lag.
Alltså har jag ingenting att frukta, eftersom jag inte har någonting att dölja.

Men typer som du har mycket att dölja, t ex stödjer ni indirekt terrorverksamhet.

Jag är också väl insatt i vad man får skriva och vad man inte får skriva eller på annat sätt göra om man har ett Blogger-konto.

Som sagt så har jag bloggat på olika ställen sedan sommaren 2002, så du har minst sagt att göra med en person som mycket väl vet vad han pratar om.

För övrigt begår journalister, politiker, statstjänstemän och sådana som du lagbrott när ni övervakar.
Sådant kallas nämligen för åsiktsregistrering, och sånt är förbjudet enligt svensk lag.

Hade du varit insatt i ämnet högerextremism så hade du vetat även detta.
Men det vet du uppenbarligen inte, eller också vet du det och bryter emot lagen.

Som sagt, du har aldrig varit journalist och det är du inte nu heller.

Men visst, ge mig något exempel på att min blogg är högerextrem, jag slår vad om att du inte hittar något bevis för det.

För att vara samhällskritisk är inte detsamma som att vara högerextrem.
Det är precis likadant som att påstå att alla samhällskritiska människor är vänsterextremister.

Men visst, motbevisa mig gärna.
Jag ser fram emot ditt svar, kommer när det kommer att publicera det och använda sakliga motargument emot vartenda fel i ditt kommande svar.

Be my guest.