torsdag 1 december 2011

Carema skär ned på vård snabbare än en fluga hinner spotta

Nu ska det handla om vårdbolaget Carema, ni vet de som har gjort sig kända för att låta människor dö till "höger och vänster".
Detta vårdbolag har också de senaste veckorna blivit omskrivna i massmedia på grund av att Carema har sponsrat Moderaterna.

För vad har vård av människor med borgelig politik att göra? Ärligt absolut ingenting alls, särskilt inte med tanke på att den borgeliga regeringen skär ner på människovård och livsvilkor snabbare än en spyfluga hinner spotta.

Innan jag går in mer på detta så ska jag bara nämna följande:
Jag har sedan i måndags kommit med lite påhopp emot vissa personer i ett visst kommentarsfält till ett visst blogginlägg i min blogg.
Men det har sina orsaker. Jag erkänner att jag kommer med påhopp i mina svarskommentarer ibland, men jag är inte mer än människa jag heller.
Men när jag kommer med påhopp, ja, då har personen vars kommentar jag besvarar verkligen gjort sig förtjänt av det också.

Jag tar till mig av "kritiken" på en punkt, vilken är att jag ska hålla igen med påhoppen.
Och det kommer jag i fortsättningen att göra om personer inte kommer med påhopp, personangrepp, lögner och liknande.
För de som skriver sådan skit får igen med samma mynt.
Å andra sidan har jag ju kommentarsgranskning på min blogg, en kommentar som innehåller påhopp och lögner om mig som person släpps alltså oftast inte igenom.
Men jag gör undantag ibland när det gäller sådant, beroende på hur grova de är.

För övrigt är en blogg inget forum, i annat fall skulle det ju inte heta blogg.
Däremot finns det communitys som har forum. Men vissa personer vet tydligen inte skillnaden mellan ett community och ett forum.
Många communitys har också bloggar, fast små sådana naturligtvis.

Men men, nog snackat om detta nu och raskt över till det här med Carema.

Bl a följande artiklar finns att läsa om vårdskandalerna som stormar runt Carema, likt en massa orkaner som stormar runt ett före detta fyrtorn av något sämre kvalite':

http://www.friatider.se/carema-ratt-av-oss-lata-gamla-do-av-svalt ,

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dog-av-svalt-pa-carema-boende_6674296.svd ,

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/en-carema-anstalld-sparkad_6661996.svd

och

http://www.dn.se/ekonomi/skatteverket-utreder-caremas-agare .

Jojo, sexuella övergrepp, "mördande behandling" av människor som behöver vård, samt andra "trevligheter".
Är sådant detsamma som bra vård? Ja, det verkar så.
Detta är skandal utan dess like när det gäller vård av människor som verkligen är i behov av det.

Och sedan alla bortförklaringar då: "Vi får inte tvångsmata", "det har med medicinska biverkningar att göra" osv.

Oki doki, tvångsmatning är väl kanske lite sisådär, personen måste ju vilja äta.
Men vad är alternativet då? Är det bättre att patienterna svälter ihjäl?
Angående bortförklaringen om att problemen har med medicinska biverkningar att göra så är det ingen bortförklaring om man tänker efter.
Man har ju sett SVT-programmet Uppdrag Granskning, vilkas reportrar gjorde ett antal reportage om hur det står till med äldrevården i Sverige.

Nej, ta bort medicineringen, och ni ska se att patienterna får både livslust, matlust och vet vart de är någonstans.
Angående det sistnämnda så finns det dock en liten nackdel, nämligen denna: När de får reda på vart de är någonstans vill de nog därifrån illa kvickt!
Så jag förstår att Carema vill att deras patienter ska dö snabbare än snart.

Om jag hade jobbat på Carema så skulle jag byta jobb så snabbt som det över huvudtaget går. För jag står inte ut med att se personer lida, i alla fall inte sådana som inte har gjort någonting för att förtjäna det.
De som har förtjänat det däremot, t ex svenskfientliga och rasistiska invandrare som våldtar eller har våldtagit svenska och andra vita kvinnor, ja, de ska lida så mycket det bara går.
Att bli dömd till att bli våldtagen med toalettborste (med själva borsten då naturligtvis) oavbrutet dygnet runt i 2 veckor, eller en hel månad, är ett lämpligt straff.
Eller också ska de avrättas.

Angående Caremas så kallade "vård" så har jag en god vän som fram till för 4 år sedan jobbade som vårdare på Carema, hon fick sluta på grund utav utbrändhet och är nu sjukskriven sedan 4 år tillbaka.

Jag undrar just vad hon tycker om Caremas "vård", alltså den som på sistone har avslöjats i massmedia.
Fast jag behöver inte fråga vad hon tycker om det, jag vet redan svaret.

För hon bryr sig om människor, alltså är hon precis som jag.

17 kommentarer:

Ninja sa...

Man bävar för att behöva bli omhändertagen när man blir gammal mest för att inställningen till äldre har blivit så respektlös...
Har mänskligheten glömt bort att den åldras? För alla som lever gör det varje dag.....

Karpstryparn sa...

Svar till Ninja: Ja, med tanke på hur det ser ut nu så vill jag knappt tänka på hur det ser ut när jag är 80 år. Jag är förresten 43 år.

Fenixmonas sa...

Jag tycker det är fruktansvärt att våra gamla behandlas på detta sätt! Kramiz

MICKAN sa...

En viktig själ inom sjukvården är ju sköterskan som ska se till att patientena har det bra. Ja, att sjukvården sköts på rätt sätt.

Camilla sa...

Vart är vården på väg. Men jag vet också att det finns bra vård. Jag jobbar nämligen på ett ålderdomshem och vi får alltid beröm av både chefer och anhöriga. Ja...och av dom som bor där,så klart :)
Sv: Hasse Carlsson dog 2 sep 2002.
Så det är ett tag sedan.
Kram!

Carina Sjölund sa...

Jag hoppas att aldrig mina föräldrar behöver hamna på något vårdhem. Eftersom jag själv jobbar inom vården vet jag hur stressig och jobbigt det kan vara ibland. Man försöker alltid att tillgodose deras behov, men tiden ja, tiden är så knapp i bland! Men alla vi vårdare gör ett mycket fantastiskt jobb tycker jag, trots al stress :)
Kramen♥

Smörblomma sa...

Oj, nu kom vi in på ett ämne som jag ju faktiskt råkar kunna något om! Vården är också ett så brett ämne så jag avstår att desto mera lägga ut kommentarer angående detta här, annat än att det alltid finns två sidor av allt, jag avser nu medicinering och tvångsmatning osv.

Privata sektorn skulle jag aldrig jobba inom, där är man företagets ägodel och går därför en säker burnout till mötes.

Carema verkar styras av ägare och pengar. Säkert är de som jobbar där också till stor del outbildade vikarier, det brukar bli så om personalen ofta byts ut. Detta i sin tur inverkar också mycket på arbetarnas eget engagemang därmed och vårdens kvalitet.

Dylika privata vårdinrättningar borde omedelbart stängas.

Karpstryparn sa...

Svar till alla utom Ninja: Jag har ingen möjlighet att besvara några kommentarer idag, jag gör det i morgon kväll istället.

Karpstryparn sa...

Svar till Fenixmona: Kan bara säga att jag håller med.
Kramiz

Karpstryparn sa...

Svar till MICKAN: Absolut. Det är också viktigt att sjuksköterskan ska kunna svenska.
Ett tag hade jag en läkare som knappt kunde svenska, dessutom bröt hon så mycket på sitt hemspråk att jag hade svårt att förstå vad hon sade.
Hon var ifrån något gammalt öststatsland.
Det slutade med att jag bytte läkare.

Karpstryparn sa...

Svar till Camilla: Ja, man undrar ju.
Ja, visst finns det bra vård också.
Svar om Hasse Carlsson: Okej. Kram!

Karpstryparn sa...

Svar till camillasjolund: Intressant med synpunkter på detta från någon som jobbar inom vården.

Karpstryparn sa...

Svar till Smörblomma: Intressanta och vettiga synpunkter helt klart.

Anonym sa...

varför ska bara en viss grupp av våltäktsmän straffas?
Du besudlar ditt rättmätiga hat mot Carema med att låta dina rasistiska åsikter skina igenom.

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Var exakt har jag skrivit att enbart EN viss typ av våldtäktsmän ska straffas?
Det jag gjorde var att ge exempel på våldtäktsmän, det kan du se om du läser HELA det stycke där jag tar upp våldtäktsmän.
För det har du uppenbarligen inte gjort, eller också fattar du inte vad du läser.
Självklart ska alla våldtäktsmän straffas, någonting annat har jag inte påstått.

Du besudlar ditt hat gentemot alla som inte tycker som du genom att låta din extrema trångsynthet och djupa dubbelidioti skina igenom, du försvarar och negligerar ju våldtäkter.
I mina och många andras ögon är personer som du avskum!
Det är DU som har rasistiska åsikter, inte jag. Du anser ju att invandrare som begår våldtäkter är mer värda än svenskar som gör samma sak.

Angående Carema: Jag hatar inte Carema, däremot tycker jag att Carema gör fel.
Det är skillnad det.
Hur kan du anse att det är rasistiskt att tycka att Carema gör fel? Om det är någon som har sjuka och vidriga åsikter så är det DU!

Dessutom är du feg, du kommenterar ju anonymt.
Stå för dina åsikter istället, ditt kräk!

Anonym sa...

Caremas och Attendos "vårdmetoder" är groteska. Jag känner flera äldre som är oroliga. Jag förstår dem.

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Jag förstår dig, för jag känner likadant.