torsdag 15 december 2011

Vad hade hänt om Uppdrag Granskning hade ryckt undan grundpelaren för gårdagens reportage?

Igår så sände Uppdrag Granskning ett reportage om vilka det är som, enligt Uppdrag Granskning, bär ansvaret för Anders Behring Breiviks terrordåd.
Naturligtvis var reportaget vinklat till oigenkänlighet. Det enda som var rätt i reportaget var att Breivik hade begått terrordåden, att det finns en rörelse som heter CounterJihad-rörelsen och att den är emot islam.
Resten av reportaget var däremot fullständigt under all kritik.

Jag såg reportaget och kan därför recensera det, däremot kan jag inte ta upp precis allting för då skulle inlägget bli alldeles för långt.
Vill ni läsa en fullständig recension av reportaget kan ni göra det här: http://avpixlat.info/2011/12/15/svt-uppdrag-gransknings-pk-vinkling-av-verkligheten/ .

Normalt sett tycker jag att Uppdrag Granskning är ett bra program, även om de naturligtvis har gjort blunders och lögnfloppar några gånger förut också.
Ett exempel på en lögnflopp var när de sände reportaget om ärkebiskop Richard Williamson.
Läs mer om det hela på t ex http://karpstryparn.wordpress.com/2011/07/05/att-fa-ifragasatta-ar-en-demokratisk-rattighet/ .

Att SVT-"reportern" Ali Fegan är inblandad i dessa båda reportage säger allt, det är nämligen inte första gången som han har varit inblandad i ett lögnreportage.

I gårdagens reportage så var det glasklart att Uppdrag Granskning skuldbelade hela SD för Anders Behring Breiviks terrordåd även om de pekade ut enbart Kent Ekeroth, de gör alltså precis som större delen av svensk PK-media som t ex Aftonbladet och Expressen gör.
Även om jag tycker att Kent Ekeroth ibland går lite väl långt så satte han igår reportagets kvinnlige reporter på plats.
Han gör också rätt i att inte lita på svensk PK-media, svensk PK-media står nämligen i en världsklass för sig när det gäller att vinkla och köra med 90-procentiga halvsanningar.

Och det här med att Uppdrag Granskning utpekar EDL och Alan Lake som högerextrema är lite kul också. EDL, alltså English Defence League, är ju en judisk organisation som bara tar till våld om de blir attackerade själva. Dessutom står organisationen även på de homosexuellas sida.
Alltså körde Uppdrag Granskning hets mot folkgrupp.

Här har ni för övrigt EDL:s hemsida: http://englishdefenceleague.org/ .
Vad beträffande Alan Lake så är han inte högerextrem han heller, bara för att man är emot en politisk ideologi vid namn islam där de flesta av dess företrädare vill införa "The Third Reich" i ny tappning så är man inte högerextrem eller nazist.
Men visst, om man ska gå efter Uppdrag Gransknings resonnemang så finns det väl ingen jude på hela jorden som inte är nazist då.

Angående Kent Ekeroth: Vad han gör på sin fritid är hans ensak, inte Uppdrag Gransknings. Däremot är det naturligtvis fel om man som riksdagsman skriver under någonting som uppmanar till olika sorters våld och våldsamheter.
Men detta har Kent Ekeroth inte gjort.

Däremot är det enorma skillnader mellan Kent Ekeroth och Jimmie Åkesson, båda är visserligen slagkraftiga och sakliga fast på helt olika sätt.
Men det finns tillfällen när Kent Ekeroth inte har varit lika saklig som Jimmie Åkesson, det finns också tillfällen när han uttalat sig på sätt som är lite konstiga.
Jag tänker nu på t ex uttalandet "Muslimer ska drivas ut med morot och piska!". Men med tanke på att det var Aftonbladet som skrev det så ligger det inom möjligheternas gräns att det är Aftonbladet som har påstått det, och inte Kent Ekeroth.
Man minns ju t ex när Aftonbladet satte rubriken till Jimmie Åkessons kända debattartikel under hösten 20010, alltså den där rubriken löd "Muslimerna är vårt största utländska hot sedan andra världskriget".
Men Aftonbladet hade bytt ut ordet islam, det var alltså inte Jimmie Åkessons rubrik utan Aftonbladets. Detta erkände också Aftonbladet senare.

Angående Fjordman så har Uppdrag Granskning fel där också, det har nämligen framkommit att det finns två Fjordman. Detta tog Avpixlats föregångare Politiskt Inkorrekt upp i en artikel tidigare i år.
Så uppenbarligen tog Uppdrag Granskning upp fel Fjordman, den de syftade har nämligen ingenting med Anders Behring Breivik att göra.

Men det som är det mest intressanta när det gäller SD:s påstådda koppling till Anders Behring Breiviks terrordåd tog Uppdrag Granskning inte upp.
Vilket var det då? Jo, följande:
I sitt manifest dömde Breivik ut Sverigedemokraterna som ett gäng förrädare, han drog dem över samma kam som det politiskt korrekta etablissemanget med sina partier och sin media.

Så varför tog inte Uppdrag Granskning upp det? Jo, för om de hade gjort det så hade reportaget förlorat all trovärdighet, eftersom man då hade ryckt undan själva grundpelaren för reportaget.
Men å andra sidan förlorade ju reportaget all trovärdighet ändå. Så därför hade de ju lika gärna kunnat ha med det också, det hade alltså inte spelat någon större roll.

Naturligtvis har även Expofascisten Alex Bengtsson skrivit om detta, och liksom jag gett sin syn på saken: http://nyheter24.se/blogg/alex-bengtsson/2011/12/14/sapo-borde-kartlagga-den-antimuslimska-miljon/ .
 Han skriver att Säpo borde kartlägga den antimuslimska miljön, vilket är intressant med tanke på vart han och hans allierade samhällsomstörtare på Expo själva står någonstans.
Säpo borde kartlägga honom och resten av Expos "journalister", de är ju när allting kommer omkring medansvariga för Anders Behring Breiviks terrordåd med tanke på all hets och allt hat de kör med.

Ni som inte såg Uppdrag Gransknings reportage kan se det här:  http://svtplay.se/v/2644471/uppdrag_granskning/del_16_av_16 .

7 kommentarer:

Emma sa...

Sv; ja det blir liksom konstigt att föda på hennes dödsdag.

Anonym sa...

Bra och sakligt inlägg!

Ma sa...

SV:nJasså, Du älskar spöken. Har Du gått om det i Dina hemtrakter eller? Jag har en del såna i mina trakter.
Uppdragning Granskning tycker jag brukar vara ett rätt bra programmet. Tyvärr missade jag det senaste avsnittet, så jag skall nog inte uttala mig innan jag sett programmet, är jag rädd för. Återkommer när jag sett reprisen...

Karpstryparn sa...

Svar till Emma: Ja, men det är ju naturligt att det känns så.

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Tackar. Jag såg ju programmet och vet vad som var sant i det och vad som inte var det, mycket av vad som var sant och inte var det känner jag till sedan tidigare.
Därför kan jag uttala mig om sanningshalten i reportaget.

Karpstryparn sa...

Svar till Ma: Japp, jag är intresserad av sådant. Gott om vet jag inte, men det finns ett ställe där det har spökat i någon mil från där jag bor.
Angående reprisen: Ja, gör så.

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Såg inte programmet och hinner tyvärr inte se det nu heller...jag såg att du hade en länk. Ska försöka att börja jobba vid sex idag...bråttom nu! Kramiz!