måndag 13 februari 2012

Är toaletter rasistiska?

Under förra veckan var det ganska tyst från mig, detta på grund utav att jag hade fullt upp med andra saker. Men ändå är 950 läsare angående förra veckans läsarstatistik rätt hyfsat, jag skrev ju bara ett enda inlägg då där jag gjorde reklam för bloggen Sweden Confidential.
Men nu är jag alltså tillbaka igen.

Idag står det en artikel i Svenska Dagbladet om att den belgiska domstolen har avslutat ett femårigt fall där en patetisk surkart till student vid namn Bienvenu Mbutu Mondondo drev en process i syfte att smutskasta och ljuga om seriefiguren Tintin och hans skapare Herge'.
Denne "student" förstod inte varför han var så illa omtyckt i Belgien för sina påståenden och anklagelser om seriealbumet "Tintin i Kongo" och skaparen Herge', alltså har han ingenting i skallen.
För ger man sig på någonting som i ett land (oavsett vilket det än är) har nationalstatus och är snudd på helgonförklarat, ja, då får man räkna med att vara väldigt illa omtyckt.
Men nu är alltså fallet totalt avslutat, seriealbumet är inte rasistiskt och rättvisan segrade. Angående den lättstötte studenten: Varför flyttar han inte tillbaka till Kongo? Där slipper han ju se Tintin.
Och belgier avskyr han ju uppenbarligen också, men de gillar ju inte honom heller på grund av det här med Tintin så det går ju på ett ut det.

Läs mer om det hela på bl a http://www.svd.se/kultur/tintin-i-kongo-inte-rasistisk_6845591.svd 

Men i Sverige ges det vika för minsta lilla skitsak, allt enligt "lagen om alltings mjäkighet". Ett av många exempel på detta hittar vi här: http://avpixlat.info/2012/02/13/negerbyn-dops-om/ .
Sedan pratas det om "hets emot invandrare", alltså en av de mest absurda lögnerna som över huvudtaget existerar i Sverige.
Vänd på det istället, och det blir hets emot hela det svenska samhället. För det är just exakt vad det är frågan om!

Och angående den kongolesiske studenten Mondondos resonnemang: Med det resonnemanget kan man ju få det till att den kända serietidningen Tarzan är rasistisk på grund utav att det finns apor i Afrika (serien utspelar sig ju i Afrika), att gröna lövgrodor kränker människor som bor på Grönland (dessa kallas ju för grönländare) eller att det är rasistiskt att fråga en kinesisk krogvakt om var toaletten finns på den krog som han jobbar på.

Ingenting förvånar mig längre, om jag säger så.

6 kommentarer:

Ma sa...

Det är väl så att vi ska bli så vana så att inget förvånar oss i detta avlånga land. Säg inget om någon som inte är som Du. Får då är det hets mot folkgrupp. Vi får bara bråka med de som är exakt som vi...

biggan sa...

ja här får man inte snacka skit, ojojojoj kram biggan

Karpstryparn sa...

Svar till Ma: Ja, och det stinker skit rakt igenom det.

Karpstryparn sa...

Svar till biggan: Jodå, det får man här i Sverige, så länge det är "rätt" skit förstås.
kram

Ninja sa...

Jag hörde om Tintin angreppet men satte mig inte in i det för jag tyckte det lät så dumt.....

biggan sa...

jo men då hamnar man i fyrkanten, som man inte ska kliva över. för då tycker och tänker man inte som alla andra. i sverige finns ju denna fyrkant i allting nästan, hamnar man utanför den, oj oj oj oj kram biggan