måndag 23 juli 2012

På Ultima Thule-spelning i Karlstad

Det är inte ofta som jag är på spelningar nu för tiden, det måste jag tyvärr verkligen säga. Men i lördags var jag det.
Vilka var det som spelade då? Jo, det välkända vikingarockbandet Ultima Thule. Detta var i Karlstad.
Nu på lördag gör bandet sin sista spelning efter att ha spelat i 30 år, deras sista spelning blir på Kuggnäsfestivalen utanför Nyköping.

Men vad kan man säga om den gångna lördagens spelning då? Jo, det hela var mycket trevligt, alla var på gott humör, stämningen var på topp och spelningen var mycket bra. Stället som spelningen var på håller mycket hög klass, och god öl och mat fanns där att köpa till billigt pris. 20 kr per öl och c:a 30 kr per hamburgare är inte illa. De som stod som arrangörer för spelningen hade gjort det hela mycket bra, all heder till dem men naturligtvis också detsamma till grabbarna i Ultima Thule för ett lysande framträdande.
Över 200 personer var på spelningen, mest MC-knuttar men också en del skinheads, nationella samt en del "allmänhetspersoner" var där. En av de som jag kommer ihåg mest var en äldre herre i 70-årsåldern som framåt natten vinglade omkring med en bärs i ena näven.
De öltält som fanns på området gav en härlig atmosfär, själv tillbringade jag en stor del av kvällen i några av dessa.
Men det fanns några förband som äntrade scenen innan Thule-grabbarna gjorde det, det som jag såg var dock inte särskilt bra. Jag vet inte vad bandet hette, men de spelade musik som förde tankarna till grunge.
Strax efter kl. 23.30 så klev Ultima Thule upp på scenen, och då jädrar blev det röj med stort R.
Låtar som t ex "Vargsång", "Bäring nord", "Fädernesland", "Stolt och stark", "Förkastad och förnekad" samt många andra ekade så det snudd på skallade både i marken och i samtliga av de trädtoppar som fanns i närheten.
Det var helt enkelt riktigt bra drag och röj! Själv stod jag ganska nära scenen, sjöng med i varenda låt som jag kände igen (och det var många det, nästan allihop) och röjde så det knakade.
Men det fanns även en del låtar som jag inte kände igen, förmodligen var de ifrån fullängdsskivor från 2000-talet.
En kompis till mig fick förresten sångaren Janne Thörnbloms munspel direkt i handen från scenen av självaste Thörnblom, kompisen var överlycklig efteråt vilket inte var så konstigt.
Spelningen höll på i 1 timme och 30 minuter, och avslutningslåten var den bästa tänkbara. Vilken var det då? Jo, "Nu grönskar det". För mig passade det bättre än fisken i vattnet, den låten är nämligen en utav mina absoluta favoritlåtar med Ultima Thule.

Som jag skrev högre upp i detta inlägg så gör detta suveräna band sin sista spelning nu på lördag.
Här har ni en intervju med deras sångare Janne Thörnblom: http://www.dn.se/kultur-noje/musik/kampen-ar-over-for-ultima-thule .

Och här har ni en film på 24,19 minuter ifrån den gångna lördagens spelning i Karlstad: http://www.youtube.com/watch?v=iNY5BVe6RME .

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om detta band

Karpstryparn sa...

Svar till zoega59: Det var väldigt konstigt det, särskilt med tanke på att de har spelat i 30 år i många olika delar av världen.
Även om man inte gillar Ultima Thule så vet de flesta vilka de är.
Du tillhör tydligen en minoritet.

Anonym sa...

Har inte helelr hört talas om dom. Är det pop? Schlager? Dansband?

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Återigen en minoritet alltså.
Varför försöker du göra dig dummare än vad du är?

Anonym sa...

Hmm, det är nog snarare så att Ultima Thules fans utgör en minoritet. Av lätt insedda skäl...

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Knappast. I så fall hade inte Ultima Thule blivit så kända och populära.

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym angående den borttagna kommentaren: Skitprat och lögner accepteras inte på denna blogg, därför släpptes inte din kommentar igenom. Var saklig, eller håll käften!

Britta Holmgren sa...

Jag är en medelålders kvinna, ganska välutbildad. Jag gillar Ultima Thules musik och har gjort så i många år. Jag älskar även vårt kalla land Sverige och önskar att det ska få fortsätta att vara ett fritt land. Tyvärr är det många unga idag som inte fattar vilket håll det går åt. Ve dem när sanningen når dem.