måndag 9 juli 2012

Peaceful Sunday morning = Ernest Borgnines bästa film?

En av de nyheter som många har skrivit om idag är att den amerikanske skådespelaren Ernest Borgnine nu är död. Han uppnådde den aktingsvärda åldern av 95 år, och dog tydligen av njursvikt.
Men man hoppas ju att man själv kommer att uppnå en ålder av över 90 år. Min egen målsättning är att jag ska leva tills jag blir 100 år, om jag gör det återstår att se. För det är synd att säga att jag lever ett hälsosamt liv, även om det naturligtvis det senaste året har blivit bättre på den punkten.

Jag minns första gången som jag såg Ernest Borgnine i en film, nämligen i krigsklassikern "Tolv fördömda män" (på engelska "The dirty dozen") från 1967.
Borgnine var grym i rollen som småjävlig general med glimten i ögat. Den andra filmen jag såg honom i var "Flykten från New York" från 1981 med Kurt Russell och Lee Van Cleef i huvudrollerna. I den filmen spelade Ernest Borgnine taxichaufför på Manhattan, som i filmen hade blivit en ren fängelseö där ofta en evig kamp om överlevnad härskade och där öns härskare "The Duke" (spelad av Isac Hayes) regerade.
För att göra en lång historia kort så var Borgnine i mina ögon en mycket bra skådespelare. En av hans absolut bästa filmer är, enligt mig, en film som heter "Peaceful Sunday morning" (frågan är om den ändå inte är hans bästa ändå) och som är från början på 80-talet eller slutet på 70-talet.
I den spelar han en troende kristen bonde vars gård får besök av tre efterlysta rånare. Här kan man lugnt säga att brottslingarna möter sin baneman, bonden låtsas nämligen när polisen kommer dit att inga rånare har passerat gården.
Vad polisen inte vet är att rånarna är upphängda i kedjor och hästbetslar i bondens källare, med både mat och vatten som de inte kan nå på grund av att bonden med flit har ställt det tillräckligt långt ifrån dem. Bonden ser nämligen till att straffa dem på sitt eget lilla sätt, och detta är inte det enda straff som han ger dem. Efter några dagar börjar rånarna förstå att de har tagit sig in på minst sagt fel gård, de önskar mer och mer att de istället satt i en fängelsecell.

Läs mer om Ernest Borgnines bortgång på bl a följande:

http://www.gp.se/kulturnoje/1.999679-ernest-borgnine-har-avlidit,

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/ernest-borgnine-har-avlidit ,

http://www.svd.se/kultur/ernest-borgnine-har-avlidit_7332443.svd# .

http://hd.se/familj/2012/07/09/ernest-borgnine-har-avlidit/ ,

Inga kommentarer: