måndag 7 juli 2014

Visa att ni bryr er om tiggare, ge dem små stenar

I dagens Sverige är tiggeri ett samhällsproblem, i alla fall det som sker på offentliga platser.
Men att köra bort tiggarna och att vilja förbjuda tiggeri går då verkligen inte för sig, ånej, de som vill göra så blir omedelbart anklagade för att vara rasister.
Istället hör man "argument" för tiggeri som t ex "man kan inte förbjuda fattigdom" och "självklart ska horder av tiggare få härja på gatorna, man får inte neka etniska minoriteter deras rättigheter".
Men dessa "argument" gäller bara tiggare som inte är vita eller på andra sätt västerländska, gäller det t ex svenska tiggare så hörs aldrig samma påståenden, ånej, de får skylla sig själva helt enkelt.

Själv gillar jag inte folk som sitter och tigger framför t ex affärer eller som står och spelar på dragspel av sämre kvalite' i jakten på att få in storkovan genom sitt tiggeri.
Men samtidigt tycker jag ändå att sådana människor ska få någonting i sina korgar, mössor eller vad de har framför sig som de vill att man ska lägga pengar i.
Där jag bor har vi en närbutik där det sedan de senaste dagarna sitter en tiggare (han ser ut att ha romsk härkomst) och tigger pengar precis vid ingången till affären.
Jag tycker det ser väldigt illa ut, att tigga på offentliga platser anser jag är förargelseväckande beteende och det borde därför vara totalförbjudet. Detsamma anser ju alla vettiga människor.
Men samtidigt tycker jag ändå lite synd om dessa tiggare, därför gick jag idag när jag skulle handla i affären fram till honom. I ena handen hade jag en liten sten som jag lade i den burk som han hade framför sig.
Han sade "Hej hej", jag sade "Varsegod", och han sade "Tack så mycket" efter att jag lagt i stenen.
Så uppenbarligen kunde han några ord på svenska.
Däremot tittade han flera gånger på mig efter att jag hade kommit ut från affären, troligen hade han upptäckt att jag hade lagt en sten i hans burk istället för pengar.

Men vaddå då? Jag hade gjort en god gärning, jag hade ju gett honom någonting.
Eller är det krav på att man måste ge tiggare pengar? Jag har i alla fall aldrig sett en tiggare stå med en skylt som det står "Ge mig pengar, andra saker accepteras inte!" på.
Så jag kommer varenda gång i fortsättningen som jag ser tiggaren (alltså han som jag såg idag) sitta och tigga vid den affären att ge honom en liten sten vid varje tillfälle.
Och jag uppmanar också alla som läser detta blogginlägg att göra samma sak när ni ser en tiggare.
Alltså: Visa att ni bryr er om tiggare, ge dem små stenar.
För de är ju faktiskt människor de också.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19178510.ab ,

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/attacker-mot-tiggare-vantas-bli-fler_3720828.svd ,

http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-fem-bilder-av-sverige-fran-utsidan/ .

Inga kommentarer: