onsdag 6 augusti 2014

Kuggnäsfestivalen 2014

Förra veckan var jag på detta års upplaga av Kuggnäsfestivalen, en festival som i mina och många andras ögon är Sveriges absolut bästa.
Detta är ju inte konstigt om man gillar Oi!, vikingarock, osv. På tal om vikingarock förresten så gjorde Enhärjarna i år ett utav sina absolut bästa framträdanden någonsin.
Men mer om detta fantastiskt bra vikingarockband lite senare.

Jag åkte till Kuggnäs på onsdagen med ett minst sagt mycket laddat gäng, både öl och sprit flödade uppblandat med en härlig stämning med många goda skratt.
Väl framme stötte man ihop med en hel del bekanta, lärde känna många andra människor gjorde jag också under festivalen varav några av dessa lade till mig på Facebook efteråt.
Men tyvärr hann jag inte vara med på hela festivalen, detta på grund av att det gäng som jag åkte med ner var tvungna att åka hem på lördag förmiddag. Orsaken till detta ska väl inte nämnas här, men kan väl säga att det hade med en tråkig och personlig sak att göra för några av de i gänget. Någonting hade nämligen hänt på hemmaplan.
Men men, sådant kan ju hända, och då är det ju inte så mycket att göra åt.
Torsdagskvällen bjöd i alla fall av två stycken sju helvetes uppträdanden då vikingarockbandet Blå Brigader och rockabillybandet Buffelbinx uppträdde inne i motorgårdens bardel. Det stompandes så det stod härliga till, och ölen var mycket god. Några släppte/röjde dock loss lite för mycket och fick en liten uppmaning av någon i personalen att ta det lugnare.
Men så är det ju på spelningar, ska det röjas järnet så ska det. Själv njöt jag för fulla segel, båda banden var mycket bra som alltid.

På fredagen brakade det loss på allvar (inte i form av den store åskguden Tor dock), detta i form av band som t ex Frusen Tid, Kombatants och Heroes.
Frusen Tid har jag inte sett eller hört någonting av tidigare, detta var första gången jag såg dem live. Även om deras framträdande var bra så kan jag väl säga att de inte var riktigt min typ av vikingarockband, en del av låtarna som de körde var lite för brötiga.
Någonting helt annat var det däremot när Oi!-bandet Kombatants intog scenen, Oi! Oi! Oi! säger jag bara.
För Kombatants var verkligen ett utav detta års Kuggnäsfestival riktiga höjdarband, ta bara deras version av Bad Manners låt "Skinhead Girl" t ex. Men även andra av deras låtar som t ex "Skinheads til we die" var skitbra.
Den som inte tyckte att Kombatants var bra har inte fattat särskilt mycket, det kan jag lugnt säga. Men smaken är ju som baken, ingen kan ju gilla allt.

Lite senare gjorde bandet Vallgatan från Jönköping sitt framträdande på Kuggnässcenen, deras uppträdande var minst sagt av väldigt bra slag. Att få stå där bland publiken och höra ett svensk Oi!-band vars sound hade vissa likheter med soundet på det så välkända punkbandet Ebba Gröns skivor "We're only in it for the drugs" och "Kärlek & Uppror" var en märklig känsla.
Dessutom hade sångaren i Vallgatan en röst som i vissa bitar påminde mycket om Ebba Gröns sångare Joakim Thåström på dessa båda skivor, detta märktes väldigt tydligt på Vallgatans debutskiva "Brott och straff" som släpptes under festivalen och som jag då köpte.
För er som gillar Oi! som påminner lite om Ebba Grön (dock inte texterna då) kan jag starkt rekommendera Vallgatans skiva "Brott och straff".
Lite senare på kvällen uppträdde också bandet Heroes, de var lika bra som alltid men var intet mot vad som komma skulle.

För c:a kl. 22.15 på fredagskvällen den 1:a augusti (alltså i fredags) var det nämligen dags för det legendariska vikingarockbandet Enhärjarna att inta Kuggnässcenen. Bandets uppträdande den kvällen var något av det bästa jag har sett när det gäller vikingarock, de slog till och med Völund Smed så det bara skrek om det.
Men med låtar som t ex "Våldtäkt", "Enhärjarna" och "Moder Svea" kan man bara konstatera att sångaren Bisson var i sitt absoluta esse, han formligen glödde av inlevelse under Enhärjarnas framträdande.
Eller uttryckt på ett annat sätt: Han gav allt för publiken helt enkelt!
Psychobillybandet Pitbullfarm såg jag inte däremot, men det spelar ingen roll för jag har sett dem så pass många gånger ändå.

Lördagen gick som sagt bort helt för mig, detta på grund av den plötsliga hemfärden.
Och visst fasen var det synd att man missade bandet Hooligan UK, som en kompis uttryckte det efteråt: Hooligan UK spelade ju engelsk 90-tals-Oi!
Och ja, det stämmer ju, jag har hört dem förut och de är väldigt bra. Så där missade man ju någonting helt klart.
Även Folkhem missade jag, men fick mig en pratstund med bandets sångare Eddie över några öl på fredag förmiddag. Så det var värt mycket det också, Folkhem har man ju sett förut också.
Det är bara att hoppas att både Folkhem, Hooligan UK samt en massa andra bra band spelar nästa år på Kuggnäsfestivalen också.
För då, ja, ska jag tamejfaan vara där under hela festivalen.
And that's a fact!

https://www.facebook.com/enharjarna?fref=ts ,

https://www.youtube.com/watch?v=E_PKEl1wGLo ,

https://www.youtube.com/watch?v=SnmOsZm6LCA ,

https://www.youtube.com/watch?v=A-7VO6K8bvQ ,

https://www.youtube.com/watch?v=C19RTnjdgVY ,

https://www.youtube.com/watch?v=2GUgQbr8trk ,

https://www.youtube.com/watch?v=FY3OLKHI6f8 .

Inga kommentarer: